SMERTER I LEGG OG/ELLER FOT

Ved en konsultasjon hos oss går vi nøye gjennom historikken som har ledet til skaden eller plagen. I dette ligger også å se etter tegn til alvorlig patologi som bakenforliggende årsak til smertene (dette er heldigvis svært sjeldent).

De hyppigste skadene vi ser i fot, er plantar fascitt og overtråkk (ofte leddbåndsstrekk). Hyppigst forekommende plager i legg, er ofte relatert til leggsmuskelene på baksiden og deres sene (akilles). Dette gjelder både akutte og overbelastningsrelaterte skader.

En klinisk undersøkelse vil inneholde en gjennomgang av sykdomshistorie (anamnese) og kliniske tester. Ofte vil det være hensiktsmessig med ultralydbilder (sonografisk undersøkelse). Dette for å si noe om prognosene, rupturfare, o.l.

I enkelte tilfeller kan det være behov for ytterligere utredning, enten hos legespesialist eller annen bildediagnostikk som røntgen, CT eller MR.

De vanligste diagnosene i legg er shin splint, akillestendinopati og rastløse ben (restless legs). Blant de hyppigste diagnosene i fot finner vi plantar fascitt, hallux valgus og artrose i fotens små ledd.

En akutt skade (feks overtråkk) vil ofte først bli behandlet med avlastning og fokus på å få ned hevelse og øke bevegeligheten. Deretter vil det være gradvis fokus på økt belastning (så tidlig som smerten tillater det).

Ved overbelastningsskader vil det primære tiltaket være belastningsstyring. Sener, muskler og knokler trenger belastning for å fungere normalt, derfor er det viktig at dette optimaliseres til den enkelte pasienten og den enkelte skade; et individuelt tilpasset rehabiliteringsforløp. Videre kan det være aktuelt med supplerende behandling som trykkbølge (rESWT), manuell behandling, injeksjonsbehandling eller avlasting/støtte med ortose eller skinne.